Follow me on twitter!

Fans :D

Follow by Email

March 26, 2010

Jemaah-Ummah

Assalamualikum WBT

Rasanya dah terlalu lama saya tak post artikel2 yg berfaedah. harapnya xde pihak yg mrh sbb kebelakangan ini mmg fikiran tertumpu pada puisi2 yg memerangkap.. He he he

Baik topik harini sgt2 common bg sestgh kita. Justeru mari kita terus skip tanpa mukadimah.

************************************


Umum mengetahui betapa pentingnya solat berjemaah.
Allah SWT menggesa umat mendirikan solat berjemaah jikalau kekalutan ketika berjihad.. Maknanya pada ketika aman solat berjemaah itu lg dan sgt dituntut.. Selain daripada fakta betapa solat berjemaah itu menggandakan pahal kita sbyk 27x, jom kita kaitkan solat berjemaah dgn situasi umat sekarang, rakyat Malaysia khususnya.


Perselisihan faham


Ramai antara kita tidak menyedari betapa pentingnya kelurusan dan kerapatan saf itu.
Meh sini saya ceritakan pengalaman bersolat Jumaat dier masjid sekitar Malaysia ni.

* cerita solat jumaat
' seorg pakcik mencuit bro sblhnya utk merapatkan ruang terlopong. sepatutnya bro tersebut bergerak sedikit ketepi. Tapi menyedihkan.... Di kangkang lg supaya ruangnya lebih besar' =_='

' azan berkumandang dan org ramai mula bangun dgn selamba(yg tertido tergesa2 la) ..
ruang kosong di hadapan dibiarkan kosong sehinggalah ada pihak yg menuding jari/tgn'


sounds familiar?
heh..

hakikatnya inilah yg perkara biasa yg terjadi sekarang. Mungkin ada antara kita tidak menyedari betapa pentingnya saf itu, dan tambah buruk apabila ada yg buat2 tidak tahu

Daripada Abu Masud RA katanya, "Rasulullah SAW pernah menyapa bahu2 kami semasa hendak mendirikan solat lalu bersabda,"Samakanlah bahu, jgnlah kamu berselisih antara semua, kerana perbuatan itu menyebabkan hati kamu tidak sependapat(berselisih)"
-HR MUSLIM

Jadi tidak hairanlah kalau umat manusia hari ini tidak bersatu padu. Jikalau perintah Tuhan dan Rasul sendiri dilupakan.

Tidak perlu rasanya mengambil contoh isu Palestin nun jauh di sana. Lihat shj di negara kita ni..
Sedangkan pemimpin asyik berkelahi. Kebajikan rakyat entah di mana pergi. Tanah tumpahnya darahku~~~


Di sekolah, budaya ini giat diterapkan. Di kolej, semakin sepi... Luar institusi, entah kemana pergi. Bukannya hendak menuding jari tetapi kadangkala kelemahan institusi agama itu sendiri menyebabkan ramai masyarakat kita memendam benci.
Alahai..~ Lemahnya masyarakat kini..

Penting diri


Haa.... inilah salah satu penyakit kritikal dlm masyarakat kita. SELFISH ....








bersambung............




March 25, 2010

Mengapa hari ini?



Mengapa hari ini
aku terasa seperti kehilangan yang dulu?


Sinarnya pudar bak mentari sunyi
Rintihnya selalu bak bunyi sendiri

Riang tia tawa bukannya seori dulu
Tangis hilai manja sudah pasti bukan darinya


Mengapa hari ini?


Perasaan mudah tersentuh sendiri
Keadaan asyik tidak menentu

Semuanya asyik terasa-rasa
Entah mungkin kita saling kongsi rasa


Mengapa hari ini?


Realiti mudah kita lupakan saja
Yang mustahil kita bercita menggapai

Jelas di depan mata kira biarkan saja
Kuman seberang bagai di celah mata


Mengapa hari ini?


Mudahnya perasaan benci
Angkara siapa persoalan biasa

Kiranya mungkin kita takkan sempurna
Apa salahnya melepas rasa


Mengapa hari ini?


Akhlak suci sudah rasa membebani
Rosaknya dari dalam kita membenci tepi


Mengapa hari ini?


Rasa susah sekali berkekalan
Esok lusa pasti mendatang pergi

Citarasa sudah bukan satu lagi
yang mahu datang menanti, tidak pergi sendiri


Mengapa hari ini?


Tiada lagi kasih pada Ilahi
Semuanya yang infiniti kita sebuk cari



Ya Allah mengapa hari ini?

aku rindu pada dulu~~



March 24, 2010

Shocking News~


This holiday .
Ive been informed with shocking news .

Its all about death
DEATH
of
the people i knew

1st - My senior, he was only a year older than me
2nd - My aunt, she was only 32

suddenly

a very important question triggered out from my mind



am i ready?


*may Allah SWT blessed them*
alfatihah


March 21, 2010

Great dilemma~

I think its about time
To make the decision

I think its about courage
To firmly choose

I think its about opportunity
To grab the only thing

I think its about rational
To make such assumption

I think its about experience
To make a wise decision

I think its about value
To get the 'right' one

I think its about people
To consider for the decision

I think its about place
To cater with the needs

I think its about myself
To get the really is

I think its about time
for me to make the decision

Oo Allah I need You .~

i feel

I feel so stupid today
Y?

March 20, 2010

For the Rest of My Life


NOTHING HAPPENed
JUST a RANDOM POST

March 15, 2010

Ku tanya pada rembulan~


Ku tanya pada rembulan
Siapakah yg memerhati?
Jawabnya kosong, cuma memandang ke sana

Ku tanya pada rembulan
Manakah isi hati?
Jawabnya pudar, tak tercapai di sini

Ku tanya pada rembulan
Bilakah akan tibanya?
Jawabnya siang, dan malam pun belum pasti

Ku tanya pada rembulan
Mengapakah jadi begini?
Jawabnya kaku, pandangnya ke arahku

Ku tanya pada rembulan lagi
Sampai bila akan di sini
Belum sempat dijawab, pengakhirannya aku saksi

March 13, 2010

3 layers~

"Manusia ni ada 3 layer sikap. Biasenye ko kenal org sampai layer kedua jer. Tapi sepatutnya kita kenal sampai layer ke3, then bru bley bwt judgement, mase ni r ade yg mula berkenan, ada yg mula rasa menyampah ada yg mula berputik rasa c....."

This quote, I expressed last night when my so-called-bachelor friends had some interesting bachelor's talk. We're discussing a lot of serious matter regarding this college when suddenly one of us triggered about this topic.

The respon was predictable. We, I mean, me, without hesitation quoted this philosophy. So, let me explain further this quote. Basically, inter-human relationship will face 3 stages or 3 layers to reach the final ending. The ending is related, based on the understanding of the 3rd layer of this relationship.

1st layer - this is the 'ice-breaking' period. this is the stage when you know the person usually based on first impression. In the 1st layer, people tend to get better understanding by being kind, friendly, compassionate, and try to please the person. I may say that in this stage, each friend does not really understand and know each other properly.

2nd layer - at this stage, people are usually very complaisant with their relationship. they might feel that they've know the person well enough but the pathetic truth is they dont. this is the most vital part, not to be taken for granted. i would like to emphasize on this point, truly, people seems to understand each other more at this stage. however, one must take note that the 2nd layer of human are not the real one.
personal advise : do not hesitate to investigate more onto the 3rd layer. this is the most vital stage where people need and usually decide their 'degree of relationship'.

3rd layer - COMPLICATED. this is the best word to describe the 3rd stage. I admit,reaching this stage takes sheer commitment and determination. despite the suffer and sacrifice, reaching this stage will indicate your real relationship with others. sincerity and honesty, this two elements are very important in determining your long lasting relationship. The 3rd layer, is the stage where people usually decide their best friends, soulmate, and real friends. in most cases, friends tend to be further apart when they finally discover the the 3rd layer of oneself.

To conclude,pleasepleasepleaseplease dont misunderstood my message. In any relationship, we must not expect perfection. Perfectionist are hard to be pleased. As a good friend, try to accept the weakness and treasure the uniqueness. My point is do not take lightly this inter-human relationship skills, yes, it takes experience to learn this, as one might say it is the best teacher, but atleast with this points we are well prepared. So long..

Hulahula~

'"Everyone is a friend, until they prove otherwise."

March 5, 2010

Bukan pada tempatnya~

Sekali lagi, perkara itu diulang kembali. Gusar rasanya memikirkan karenah insan biasa yg mmg kdgkala xreti ataupun sengaja tak mahu melepaskan. Ku kira sekitar ini sudah cukup dewasa, molek orangnya, hebat tingkahnya, suci hatinya, matang pemikirannya. Namun apakan daya, mereka cumalah hanya segelintir lagi umat manusia yg semakin lari drpd arah tujuan.

Nak dikatakan bengong, tinggi pelajarannya. Nak dikatakan bengap, hebat akademiknya. Nak dikatakan bingung, dahsyat akalnya. Jadi apa yg membuatkan tingkahnya sama saja dgn penganut2 institut serenti, pendiam2 tunas bakti, dan perosak2 masyarakat kini? Memang, sukarnya nak menyatakan puncanya. Tapi sebenarnya yg jelas di mata kukira sudah terbentang luas. Inilah yg terjadi, akan dan sedang, apabila sesetgh umat mula melupakan kekitaan dan melebihkan keakuan. Hatinya kotor, jiwanya pudar dlm kerakusan nafsu.

Tapi bukan itu yg jadi titik perhatian. Masalah paling kritikal apabila ada yg terlebih semangat sehingga melampaui batas. Mungkin biasa, bagi mereka untuk menyatakan 'kami' dalam semua perkara, namun apabila 'semangat kami' itu berlandaskan originaliti assabiyyah, terpesonglah segala matlamat suci.

Di sini, semuanya begitu. Mungkin ada yg baru shj biasa dgn semangat itu. Ada juga yg sudah terlalu biasa, sehingga keduanya menjadi ektremis dlm bidang mereka. Mungkin semangat itu tidak dizahirkan dengan perbuatan tetapi sedarlah, sedikit perasaan benci tanpa kaji, cuma mengikut naluri hati dan rakan sendiri, sebenarnya titik tolak menjadi manusia bodoh!

Tuhan mengurniakan kita akal untuk berfikir. Ingatlah, akal itulah yg membezakan kita dgn makhluk pemakan rumput. Akal itulah yg membezakan kita dgn makhluk pemanjat profesional. Akal itulah yg membezakan kita dgn hewan berkaki empat itu. Tapitapitapi... kenapa kdgkala makhluk berakal ini lagi terserlah kebinatangannya? Mudah saja, selama ini reaksinya terkawal dek akal. Jadi apabila kewarasan akal diketepikan, terserlahlah sifat tersembunyi yg sudah lama dipencil.

Hati.. .. .. apakah? Adakah perlu diseragamkan hati dan akal? mengapakah? Akal manusia kadangkala tidak mampu menandingi ketulusan hati. Akal kadangkala suka mengintepretasi sendiri. Akal juga mampu menipu tuan sendiri. Jadi di situ bermulanya peranan hati. Hati sebagai penunjuk jalan suci, menetapkan pendirian ilahi.

Tapi hati juga boleh lari, apabila kita hilang diri sendiri, lupa pada peranan di sini. Hati juga tak mahu pergi, kalau diri sendiri yg melupakan perasaan itu. Hati juga boleh mati, jikalau jasadnya sudah tidak mampu lagi menahan ombak durjana. Mungkin bukan pada tempatnya untuk diletakkan hati di sini, di situ, dan juga di sana. Tapi perlu dipegang sendiri. Agar hati itu boleh diambil dan diletakkan. Supaya keperluannya kita kawal bukan kita yg dikawal hati.