Follow me on twitter!

Fans :D

Follow by Email

September 24, 2010

kajas ~

MCB 2010


Budi bahasa budaya kita

Mana letaknya budi pekerti

Kalau bukan dijunjungi, dipayungi

Itulah adat nusantara

Yang sematnya didada

Bukan dipandang enteng tiada terasa

Akhlak mulia menjadi semaian jiwa

Menghias susila diri

Ringankan tulang mendokong yang lemah

Titipkan belas insani pada mereka

Entah esok lusa nasib kita dimana

Panas sama berembun, gelap sama disuluh

Akar kehidupan harmoni

Yang batasnya disirami ketulusan ikatan

Gotong- royong amalan berjiran

Hasilnya erat muhibbah canai perpaduan

Tanggungjawab dan amanah jadi pegangan kita

Jujur berkidmat demi nusa tercinta

Agar budi dicurah tanpa prasangka, prejudis

Itulah musuh membawa sengketa

Jadi hindari diri tunduk padanya

Kerana kelak runtuh benteng sentosa

Tanya pada diri mana letak budi

Tanya pada akal apa yg dibekal

Tanya pada hati sudahkah terisi

Ingat pada janji jangan dimungkiri

Jika engkau mengerti mengapa jadi begini

Berikan aku jawapan

Jika engkau mengerti mengapa jadi begini

Eloklah sama-sama kita cari jalan

Jika engkau mengerti mengapa jadi begini

Adakah mesti kita menutup jalan sendiri, membutakan diri

Berpura-pura tidak mengerti

Ikut hati mati ikut nafsu sengsara sendiri

Pentingkan diri menongkah arus budi

Kala bangsaku nilainya celaru, langkahnya

Kempen di uar harapan dituju, mendalam

Satu hasrat agar kita menjana peribadi

Budi bahasa budaya kita

Adat yang disanjung kekalnya zaman berzaman


CREDIT TO - Ashiela Manaf



September 8, 2010

'Sedare, boleh jumpa kat luar'. ~


Assalamualaikum.

Ini ada satu cerita. Mungkin menarik. Mungkin tidak. Bergantung kpd taksiran pembaca.


_______________________________________

Surau KLCC
8 September
2++pm

Mr H : Saudara, boleh jumpa diluar sekejap?

Terkedu sekejap. Kwn yg dtg bersama pun seolah pelik dgn permintaan
lelaki tersebut. Ketika ini, bermacam-macam perkara berlegar di fikiran.

Ade hutang ke?

Aku kacau awek org ke?

Terlangkah org sujud ke?

Begitu byk assumpsi dibuat, akhirnya saya memenuhi permintaan Mr H.

Keluar sahaja drpd pintu surau, Mr H terus mendekati..

Mr H : Assalamualaikum. Boleh sedara luangkan masa sebentar? 5 minit shj.

H : Boleh2... jom2 duduk..

Mr H : Begini kisahnya... Saya seorg musafir, dan juga saudara baru Islam, ...................
................ Pergi ke baitulmal ..................... Masjid ........................... Kad muallaf, mykad, beg
hilang......................... di halau .......................... Keluarga mmbuang saya .....................
Roman katolik ................................. Birokrasi Malaysia ****** ............... Jadi ambil inisiatif
sendiri.............

H : Ouh. Christian. Kebetulan saya ada byk sgt soalan berkaitan. Boleh tlg trgkan tentang konsep Trinity .... , ....... , .............

Mr H : We are being forced to accept something illogical..................
But not in Islam.. I discover Muhammad ............
However, the things that's happening to me give negative perception towards Muslims.
- kene halau di Masjid
- dilayan mcm org kelas kedua...
' Mereka ingat saya suka? Kalau saya balik ke kg halaman, rumah saya, saya ada kereta,
rumah............'
tapi saya pilih Islam. My family said, either Islam or family. I choose Islam...!


selepas 15 minit


H : Ok I understand. Now, what's your purpose for approaching us?


___________________________________________

Pertama sekali, marilah kita bersyukur, bg yg lahir-lahirnya sudah tertakdir kepada famili Islam. Kita tak perlu bersusah payah mencari Islam. Kerana 'title' sudah ada. Tetapi malangnya berapa ramai yg menghargai nikmat ini?

Nikmat Islam .

Nikmat Agama .

Berapa ramai antara kita yg berusaha mendalami agama yg kita dapat 'free free' ni?

Adakah kita menghayati?

perlukah kita mencari lagi?

persoalan ini saya timbulkan untuk kesedaran bersama. orang kata, sesuatu yg kita
dapat dgn sng, melepaskannya pun sng. Mungkin penghargaannya kurang.

Kalau dirujuk kpd cerita di atas, saudara baru kita itu telahpun dibuang keluarga.
Semuanya kerana Islam. kerana kebenaran. Demi kebenaran Ilahi, seorg
lelaki yg dulunya beragama Kristian Roman Katholik mengambil keputusan
untuk memilih kebenaran, meninggalkan nikmat dunia.

dan ...

dialog yg paling tidak akan saya lupa,

H : boleh saya tanya tentang Freemason?

Mr H : Boleh?

H : adakah mereka benar2 wujud?

Mr H : ya...

H : di Malaysia?

Mr H : ya.....

H : sejauh mana keaktifan mereka.

Mr H : they are moving......... but trying to make their move not very clear.......

they are coming.......




Menakutkan?


atau ...



biasa-biasa saja?



Ingatlah, jikalau permulaan kita seorg Islam, pengakhirannya
tiada siapa yg tahu lg.

Waallahu 'alam.

Moga kita ditempatkan dlm kalangan org beriman..



Selamat Hari raya .