Follow me on twitter!

Fans :D

Follow by Email

April 30, 2010

Jangan pandang aku!







'Harinn.. ko da xhensem'

'Harinn, baik buang parut nanti xlaku'

'Harinn, habesla kau da xde org minat'


Pertama skali post ni bertujuan sebagai pengajaran utk semua. Sesiapa yg terasa jgn ambil hati. Tiada niat utk memerli/mengutuk/melepaskan marah etc.

'Housetrip' ke Salang Indah, Pulau Tioman, oleh House of Courage, Diamond mmg best! Walaupun diganggu dgn beberapa insiden yg tidak diingini, tapi apakan daya. Itulah kita, hanya mampu merancang, Tuhan yg menentukan .

" .. dan sebaik-baik perancang itu adalah Allah SWT"

Balik daripada housetrip, malang sekali, diri ini baru mengetahui yg kulit ni sgt2 sensitip kpd cahaya matahari. Mungkin lame sgt berjemur kt pantai aritu. Ha.... Natijahnya, habis terbakar kulit, hitam mcm ****** , dan lebih teruk muka ditumbuhi jerawat secara mendadak.
Padan mukalah sbb xnk sapu sunblock ......... -_-'

Jadi terus kpd isi, hikmah daripada kejadian ini ialah ________ rahsia .... Hehe..

Malang sekali manusia skrg mmg sgt2 materialistik dan hanya merujuk dan melihat kpd rupa luaran semata2. Hendak dijadikan cerita, 1st impression tu mmglah sgt penting, tetapi kalau itu dijadikan sebagai kayu ukur utama, kita xkan dpt menilai rakan dgn baik. Hubungan antara manusia 'hablum minannas' sgt2lah penting. Sudah diberi 'hint' oleh Allah SWT betapa rupa luaran itu tidak penting ,

' .. dan yg terbaik drpd kalangan kamu adalah org yg beriman'

.. Haa.... xde pun dinyatakan org2 yg hensem,kacak,cantik, dsb.

Jadi kenapa pula kita sebagai manusia yg tiada hak utk menilai rupa itu mengada2 cuba menjadikannya sebagai kayu ukur. Tanyalah kpd siapa2 shj, adakah mereka suka kalau org berkwn dgnnya hanya sbb rupa luaran semata-mata. Tanya pada saya, sng saja, lebih rela ku hilang kwn sebegitu drpd terus berdamping dgn kepura-puraan.

Namun tidaklah salah kalau rupa itu menjadi 'pencetus' utk berkwn dgnnya. Tapi apabila sudah lama berkwn, dan rupa itu tetap menjadi faktor pendamping, nampaknya mmg bermasalah rakan tersebut. Hatta dlm panduan mencari isteri,.

'Wanita itu dikahwini kerana 4 perkara; rupanya, hartanya, keturunannya, dan agamanya .'

x habis lagi... '.. bahagialah engkau' - Muttafaqun Alaih

Herm.. rasanya semua pandai menilai sendiri hadis di atas. .

Berbalik kepada rupa . Sebenarnya ianya sangat subjektif.

'Beauty lies in the eyes of the beholder'

Ya! benar..
Jadi jgn ada sesiapa yg cuba merasa rendah diri atas kekurangan masing2...


Konklusi kpd post kali ialah kesedaran kita, supaya sentiasa ikhlas dlm berkwn, dan juga kesyukuran dalam rahmat Allah SWT. Mungkin hanya akan menyedari akan rahmat tersebut selepas kehilangannya. Sesungguhnya jikalau dibilang pasir diseluruh pantai pun xkan dibanding dgn rahmat-Nya..

Amin~




10 comments:

Al Falah Al Has said...

harinn..
ko dah xensem ke??? xpe2...ni lah masenye tok muhasabah diri..mgkin dlu ko slalu berlagak ngn keenseman ko kot..hahahaha...no offense

btw...if sunburn to leh hilang lah..duduk je umah jgn kuar lgsg..yeah3..

P-33D said...

harinn, ko dah tak hensem..

Mohammad Aiman said...

pergh,, bapak best..

anyway, ko nak suh orang nilai ko dari hati kan..

bukan rupe ko yg dah hangus,,
kan?

bagus la kalo kekal pendirian ko nih..

^_^

norain ishak said...

jannat tak kisah!

virgo_blue91 said...

ain:banyak cengkadak ko eh...aku kawan ngan harinn bukan sebab rupe ekh tolong sket...

harinn,aku nak tau ape ekh hikmah tuh? wahahahahhahaha

nina mazlan said...

ain : i like!!

harinn : weyh, touching lak, lepak arh.haha.lagipun, ak lagi suka muka ko yg skang ni, xla bersih sgt, jeles ak!!ngaaaa;P

virgo_blue91 said...

ernaq:jaga hang na...mmg kan aje...euwwwww

Zaidi Sarifuddin said...

aku faham giler post nih..haha.. btw, yah kwn la ngan org yg usha luar je..ramai lagi manusia beriman yg boleh dijadikan rakn.. -_-

syazwan aswat said...

:)

awe malas sign in said...

ade jerawat ke hitam ke xde ke..
ko hensem ke?
hahaha :p