Follow me on twitter!

Fans :D

Follow by Email

December 31, 2010

December 29, 2010

Takziah



Slm Alaik.

Mungkin ramai daripada kita yg gembira sakan meraikan dan meluang masa cuti semester ini. Ada yg setiap hari keluar ke pusat membeli belah, bermain futsal, menonton filem-filem terkini seperti TRON:Legacy, Harry Potter, Gulliver's Travel etc.. Tahniah pula kepada mereka yg gigih belajar demi peperiksaan yg bakal menjelang. Kiasu pun berpada-pada, jgn lupakan tanggungjawab sebagai ahli keluarga, terutama sebagai seorg anak.

Tapi kita dikejutkan LAGI dgn berita kepulangan adik Saudara Zulikhwan b Ayub ke Rahmatullah. Setelah lama di ICU, rupa-rupanya Allah SWT lebih menyayanginya. Apapun sebabnya, yg pasti semua ini ujian daripada-Nya.

Allah SWT sudah berfirman,





Demi sesungguhnya akan Kami uji kamu dgn suatu (ujian), iaitu ketakutan, kelaparan dan kekurangan harta, manusia dan buah buahan. Dan berilah kabar gembira orang2 yg sabar (atas ujian itu)
Al Baqarah 155

Jadi kpd saudara Zulikhwan sekeluarga, sabarlah, kerana anda pasti termasuk dlm kalangan mereka yg 'kuat'.
Allah menguji setiap manusia itu berdasarkan kemampuannya..

Janji-Nya pasti terlaksana, seperti firman-Nya,

Tiap2 diri ( yg berjiwa) mesti merasai mati. Kami akan uji kamu dgn kejahatan dan kebajikan, sebagai satu ujian; kepada Kami kamu di kembalikan
Al Anbiyaak 35

Pandangan peribadi, bersedihlah, kerana ianya perlu. Dan kerana ianya juga normal utk menangisi pemergian yg tersayang. Rasulullah SAW juga meratapi pemergian Khadijah dgn redha.
Walaubagaimanapun, bg yg masih bernyawa, kehidupan masih perlu dijalankan. Kita mesti pandang kehadapan. Jika terberhenti seketika, pastikan anda memecut bersama rakan yg lain.
Buat mereka yg masih leka,
Sekadar renungan bersama –

Firman Allah Adakah kamu kira, bahawa kami menjadikan kamu dengan percuma (main main saja) dan kamu tiada di kembalikan kepada Kami? An Nur 115

Slm WBT. Selamat bercuti

December 16, 2010

Re-publicize



Photobucket
click the picture

I am a freelancer
Expert in logos designing and pictures editing

Usually sell my design to several companies overseas(the US, MEXICO etc)

Price can be negotiated

Interested? pm me on fb HarinnHizhadi

December 14, 2010

Dilema Mahathir






currently reading 'The Malay Dilemma(Revised Edition) - Tun M'

hmm..

December 12, 2010

nothing is simple



mode : kiasu


You see,
when people are out of their mind, they tend to discuss something realistic in unrealistic manner

Let me give some examples;
the debate about 'conspiracy theory'. Sometimes I feel sad when I witness this exhilarating debate. One side strongly obsessed with it, another being stern and opposing the whole concept.
For me, every opinions, or ideas have their own right and and wrong, true and false. So, in any situation, we can not whole-heartily reject something. especially if it is a global issue. How can Dan Brown received enormous supports due to his famous book regarding this theory. Imran Hussein, the great Muslim scholar would not be welcomed around the world to talk about this if there isn't any truth.
Fullstop .

the comment regarding adik Maya, the 14-year-old girl, or women??? *hehe .. she is a simple, modest, religious, and mature young woman, who spark the nation interest*actually it's only Shahrizat* about young marriage. The argument is she is too young to be married and Shahrizat is very concern if she was forced to do so.
okay first, we can't blame Shahrizat totally since it is her 'DUTY' as the Menteri Pembangunan Wanita bla3 .. . . to stand in front of the national act because it is deem 'illegal' to do so. From her point of view, as a menteri, of course she will 'response' to this issue. If not, seriously she might feel like doing nothing and of course, people might 'chat'*you know Malaysians are chatterbox. However, maybe her opinion is not in line with the shariah law which openly allow the marriage. Nevertheless, she is 'doing her job' actually. I put my empathy in her because I can see how responsive the citizens backing adik Maya against Shahrizat. Especially the bloggers.. be patience friends. x)

the Wikileaks phenomenon . now this is interesting. People around the world are now trying to be 'free'. Freedom of speech, freedom of choice, freedom of ****** ..... and the list go on.........
Back to the topic, Jualian Assange, the founder, who is an ex-hacker*i believe he still do this*, is currently charged for sexual abuse/rape. What a coincidence, when wikilieaks leaks the US diplomatic documents, thousands of them, this man is strictly the wanted man in Sweden. Mr Assange spark the new era of transparency and accountability in the 21st century. Ok the issue is whether it is ethical to do so. First, I agree with Obama when he said this will risk the lives of the soldiers at the front line. I also agree with the statement of MRS Clinton that the diplomatic efforts in the US will be affected. On the other hand, I also agree that this action is necessary for the sake of transparency. They also need a better government without corruption. You see, it is a very ambitious vision, because I agree with the Malaysian MP*i cant remember who*, that ZERO corruption is IMPOSSIBLE. Whether is was a sincere statement or a valid proof that corruption has been our daily 'meals', i don't want to discuss here. but the irony is it a very valid documents or are they just pieces of gossips and ridiculous information. For example, the info about a leader grieving big-breast women. This is interesting eh? *wink2*
In the end, neither side are going to the fundamental issue- ARE WE BEING TRANSPARENT HERE?


To conclude, guys, seriously, please be rational in judging things.
When Tun M vision the 2020, he saw a mature, intellectual teenagers who
will lead the nation in the future.

Personally, I feel disappointed with the people's mentality nowadays.





'we don't judge to be judged. we are judged when we judge'

No loser


We are not losers

As long as we tried our best, not necessarily achieve greatness

We are not losers

As long as we stand for truth, not popularity

We are not losers

As long as we based on sincerity, not money

As long as we know who we are

As long as for people we live

As long as we even tried to speak for the smallest thing

As long as we never seek for returns

As long as give up is not an option

As long as we know who we serve

As long as we never serve nothing

There is no way we are losers





-Hizda-








Dslr nikon D90
Iphone 4
Chelsea FC original jersey
Mercurial Nike
Fiat Punto



Duit tarak .. Camner.. x(




Bikin panazzzzz


Assalamualaikum .. ~

Alhamdulillah akhirnya muncul juga post baru..

Minta maaf ye kpd para pembaca sbb
akhir2 ni agak sebok. Biasalah ..

nk dipendekkan cerita mmg agak kemalasan lah nk update blog ni sbb
semenjak dua menjak ni mcm da bosan..

Tapi akhirnya dpt smngt baru...

TGKLAH layout ni.. hehe..
baru smngt nk post sumtink nnti....

Muge2 hajat kesampaianlah yer..
takot tiba2 nnti smngt jtuh kembali ..
biasalah .. semangat kita ni mcm Iman la jugak.
Boleh bertambah, bekurang...

.~





'ramuan kecemerlangan diri: jangan fokuskan kelemahan,
tapi kekuatan'

September 24, 2010

kajas ~

MCB 2010


Budi bahasa budaya kita

Mana letaknya budi pekerti

Kalau bukan dijunjungi, dipayungi

Itulah adat nusantara

Yang sematnya didada

Bukan dipandang enteng tiada terasa

Akhlak mulia menjadi semaian jiwa

Menghias susila diri

Ringankan tulang mendokong yang lemah

Titipkan belas insani pada mereka

Entah esok lusa nasib kita dimana

Panas sama berembun, gelap sama disuluh

Akar kehidupan harmoni

Yang batasnya disirami ketulusan ikatan

Gotong- royong amalan berjiran

Hasilnya erat muhibbah canai perpaduan

Tanggungjawab dan amanah jadi pegangan kita

Jujur berkidmat demi nusa tercinta

Agar budi dicurah tanpa prasangka, prejudis

Itulah musuh membawa sengketa

Jadi hindari diri tunduk padanya

Kerana kelak runtuh benteng sentosa

Tanya pada diri mana letak budi

Tanya pada akal apa yg dibekal

Tanya pada hati sudahkah terisi

Ingat pada janji jangan dimungkiri

Jika engkau mengerti mengapa jadi begini

Berikan aku jawapan

Jika engkau mengerti mengapa jadi begini

Eloklah sama-sama kita cari jalan

Jika engkau mengerti mengapa jadi begini

Adakah mesti kita menutup jalan sendiri, membutakan diri

Berpura-pura tidak mengerti

Ikut hati mati ikut nafsu sengsara sendiri

Pentingkan diri menongkah arus budi

Kala bangsaku nilainya celaru, langkahnya

Kempen di uar harapan dituju, mendalam

Satu hasrat agar kita menjana peribadi

Budi bahasa budaya kita

Adat yang disanjung kekalnya zaman berzaman


CREDIT TO - Ashiela Manaf



September 8, 2010

'Sedare, boleh jumpa kat luar'. ~


Assalamualaikum.

Ini ada satu cerita. Mungkin menarik. Mungkin tidak. Bergantung kpd taksiran pembaca.


_______________________________________

Surau KLCC
8 September
2++pm

Mr H : Saudara, boleh jumpa diluar sekejap?

Terkedu sekejap. Kwn yg dtg bersama pun seolah pelik dgn permintaan
lelaki tersebut. Ketika ini, bermacam-macam perkara berlegar di fikiran.

Ade hutang ke?

Aku kacau awek org ke?

Terlangkah org sujud ke?

Begitu byk assumpsi dibuat, akhirnya saya memenuhi permintaan Mr H.

Keluar sahaja drpd pintu surau, Mr H terus mendekati..

Mr H : Assalamualaikum. Boleh sedara luangkan masa sebentar? 5 minit shj.

H : Boleh2... jom2 duduk..

Mr H : Begini kisahnya... Saya seorg musafir, dan juga saudara baru Islam, ...................
................ Pergi ke baitulmal ..................... Masjid ........................... Kad muallaf, mykad, beg
hilang......................... di halau .......................... Keluarga mmbuang saya .....................
Roman katolik ................................. Birokrasi Malaysia ****** ............... Jadi ambil inisiatif
sendiri.............

H : Ouh. Christian. Kebetulan saya ada byk sgt soalan berkaitan. Boleh tlg trgkan tentang konsep Trinity .... , ....... , .............

Mr H : We are being forced to accept something illogical..................
But not in Islam.. I discover Muhammad ............
However, the things that's happening to me give negative perception towards Muslims.
- kene halau di Masjid
- dilayan mcm org kelas kedua...
' Mereka ingat saya suka? Kalau saya balik ke kg halaman, rumah saya, saya ada kereta,
rumah............'
tapi saya pilih Islam. My family said, either Islam or family. I choose Islam...!


selepas 15 minit


H : Ok I understand. Now, what's your purpose for approaching us?


___________________________________________

Pertama sekali, marilah kita bersyukur, bg yg lahir-lahirnya sudah tertakdir kepada famili Islam. Kita tak perlu bersusah payah mencari Islam. Kerana 'title' sudah ada. Tetapi malangnya berapa ramai yg menghargai nikmat ini?

Nikmat Islam .

Nikmat Agama .

Berapa ramai antara kita yg berusaha mendalami agama yg kita dapat 'free free' ni?

Adakah kita menghayati?

perlukah kita mencari lagi?

persoalan ini saya timbulkan untuk kesedaran bersama. orang kata, sesuatu yg kita
dapat dgn sng, melepaskannya pun sng. Mungkin penghargaannya kurang.

Kalau dirujuk kpd cerita di atas, saudara baru kita itu telahpun dibuang keluarga.
Semuanya kerana Islam. kerana kebenaran. Demi kebenaran Ilahi, seorg
lelaki yg dulunya beragama Kristian Roman Katholik mengambil keputusan
untuk memilih kebenaran, meninggalkan nikmat dunia.

dan ...

dialog yg paling tidak akan saya lupa,

H : boleh saya tanya tentang Freemason?

Mr H : Boleh?

H : adakah mereka benar2 wujud?

Mr H : ya...

H : di Malaysia?

Mr H : ya.....

H : sejauh mana keaktifan mereka.

Mr H : they are moving......... but trying to make their move not very clear.......

they are coming.......




Menakutkan?


atau ...



biasa-biasa saja?



Ingatlah, jikalau permulaan kita seorg Islam, pengakhirannya
tiada siapa yg tahu lg.

Waallahu 'alam.

Moga kita ditempatkan dlm kalangan org beriman..



Selamat Hari raya .








August 13, 2010

..

What should I do now?

August 7, 2010

Pity~



If u ask me. How do I value friendship. I rather say nothing.

Because everyone might get difference message, depends on basic thinking skills and paradigm

However, if you see nothing. Do not worry please, because i am not that ignorance.

In the mean time, i live my life to the fullest, put my greatest gratitude for Him and
discover more as we learn new things in life every second.

Unfortunately, facing hot headed person simply triggered my old behavior which obviously
must be released. I understand people have different opinion as we have different 'heads'.

Despite
the difference in idea, why dont we unite under one flag. The flag of truth.
People nowadays easily become emotional just because simple matters. They failed to differentiate between emotion and rationale, which seriously, must be distinguished properly.

Ridiculous, people seems to make enemies more than creating friendship.
It is a total looser attitude when homo-sapien rely on emotion ONLY to make friends.
it is true, that we need companion to share the same feelings. However, when you tend to judge at first sight and openly declaring war surely is something hard to forget.

Somehow, I wonder how these kind of person survive within the society. Maybe they dont
face enough challenge and unluckily stay in the comfort zone.
' buku bertemu ruas' .. Now you know...





August 2, 2010

.


If you intend to be followed,
follow first

-Hizda-










July 30, 2010

Listen up!




If there were one message I would like to give to young people, it would be that
they often talk too much and do not listen enough. Of course, young people have
their own opinions, but one doesn't learn by talking.
One only
learn by listening

- BERND PISCHETSRIEDER -

BMW - Volkswagen


July 29, 2010

Mulut





Mungkin bilangan mulut yg banyak ni mempunyai kebaikan dan keburukan tersendiri. Camne pun. Jomla mendengar sebab telinga lebih byk drpd mulut.

Insyaallah. ~




July 15, 2010

jangan



'janganlah ingat kau bagos sangat dan kau semuanya betul. Kelak nanti menyesal
dah terlambat. Semua orang perlu belajar,
prosesnya takkan berhenti.
Kau pulak berhentilah berhenti belajar. ok'



July 13, 2010

Tipu?



Macammane.. kalau semua benda yg kita lihat kat dunia ni tipu.?

Laptop ni tipu
Baju ni tipu
Rumah ni tipu
Pen ni tipu
Buku ni tipu
Henfon ni tipu

semua tipulah....

tak percaya?


“Dunia itu tiada lain hanyalah mata benda yang menipudaya” (Ali-Imran:185)



Mesti pening kepala kan nak mencari kebenaran yg tersembunyi. Iyalah,

kalaulah laptop ni tipu, macam mane yg tinggalkan? susahlah nak on9 tulis blog, ber'facebook' dsbi

kalaulah rumah ni tipu, mane la pulak nak tinggal? takkanlah nak kene duduk dlm gua mcm org zaman batu. Jadi Flintstone la pulak.

kalaulah buku ni tipu, habis tu apa yg akan jd bahan bacaan kita. macam mane pulak dgn ULAT2 buku yg hidupnya berlandaskan buku. Malaysia sudahlah parah tahap literasinya, ketinggalan pula. Kadar membaca seorg rakyat malaysia adalah 2 buku setahun. Parahlah mcm ni.

kalaulah henfon ni pun tipu, lgla........ mcm mane nk menghubungi rakan2 yg jauh. teman tapi mesra pulak mcm mane?

Baiklah.. Sbnrnye beralih kpd tujuan dan niat kita menggunakannya. Allah SWT menganugerahkan kita 'Freedom of choice'. Kita diberi peluang oleh-Nya menggunakan AKAL yg ada. Inilah juga yg bezakan antara anda dgn Paul si sotong,Mani si burung dan semuaaaa haiwan.

dan kita tidak dihukum berlandaskan apa yg kita guna, tapi bagaiman kita gunakan sesuatu.
tak pernah sekali pun dinyatakan bahwa Ba*i itu haiwan berdosa. tapi yg pasti memakannya adalah satu keharaman.


INGATlah. tipu yg paling bahaya ialah tipu daya SYAITAN laknatullah.. kerana ia telah berjanji, dan DIRESTUI Allah untuk menimbulkan segala tipu daya...

dan sesungguhnya Syaitan itu adalah musuh kamu yg nyata...


di akhirat nanti, kita yg akan dipersalahkan atas semua dosa. Syaitan akan berkata
'Aku bisik je, sape suroh die ikut~'


Al Hadiid : 20. Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah- megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.


July 12, 2010

,.,


Dari Anas r.a, katanya : " Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : ' Telah berfirman Allah Ta'ala : Wahai anak Adam ! Setiap kali engkau berdoa berharap kepadaKu, Aku akan tetap mengampunimu atas segala dosa yang engkau lakukan, dan Aku tiada peduli. Wahai anak Adam ! Andaikata dosa-dosa kamu setinggi langi kemudian kamu memohon keampunanKu, nescaya Aku akan mengampunimu. Wahai anak Adam ! Andaikata engkau datang padaku dengan dosamu sepenuh bumi ini, kemudian engkau menemuiKu, pada hal tiada engkau menyekutui akan Aku dengan sesuatu pun, nescaya Aku akan datang kepadamu dengan keampunan sepenuh bumi pula.



one step ahead



Dulu, masa muda-muda, zaman berhingus, tingkatan 1. Pengetua, Pak Pin (bukan Ayah pin)
selalu tekankan one step ahead. Asal kelas mula, cikgu ghairah bagi soalan utk dijawab. Siapa yg tak dapat siaplah. 50 round padanglah jawabnya.

Sekarang, kau nak bunuh org, selamba jek. Siap boleh bangga dgn member sbb berani. Sape mati sbb xfit. Macam tu ek? Owh. Ini rupanya contoh kemajuan.
Tak lama lagi, entah ape jadi. Lelaki perempuan mana pergi. Sana sini pun dah berani melata tgk World Cup jam 4.30 pagi ramai-ramai. Kan bagus Subuh singgah Masjid.

Insyaallah.~

July 6, 2010

Mane Otak?


OK atas permintaan yg tinggi *uhuk* . Blog ini akhirnye diupd8 setelah
bersawang selama hampir sebulan. Bukannya tak mahu tapi tiada kesempatan masa. Pelik juga cuti yg sepatutnya punyai masa terluang boleh dikatakan bz.....Jadi mari beralih kpd isu kali ni.. Di timur tgh, kecoh SEBENTAR apabila kapal misi bantuan ke Gaza ditahan rejim Zionist. Alangkah menyayat hari apabila rakyat Tukri yg tidak bersalah dijadikan korban
kejahatan mereka. Di Perancis pula parlimen sibuk berdebat mengenai isu pemakaian purdah.
Kerajaan yg kononnya antara 'hero' demokrasi sedang berlawan dgn bayang2 sendiri.

TAPI................


Di Malaysia pula kita geli seketika apabila terdedah tentang pemansuhan UPSR dan PMR.

Mari kita telaah isu ni sebetul2nya...

*************************************************************

"Konsensus bebas berpendapat bahawa sistem pendidikan di Malaysia seolah-olah bergantung kepada citarasa menteri. Dasar pendidikan berubah mengikut perubahan penjawat portfolio menteri pelajaran,"

ini bukan saya yg cakap. tapi konsensus BEBAS, dgn kata lain ahli2 parlimen BEBAS yg tidak
terikat dgn mana2 'PARTY'

Nampaknya ada relevannya kenyataan tersebut. Kita sedia maklum, dlm 1 dekad ini, pelajar generasi kini seolah2 menjadi bahan eksperimentasi pak2 menteri yg ghairah demi nama diri..
Berikanlah contoh Pak Hisham ketika menjadi menteri dulu, PPSMI, naik sahaja Pak Muhyi, PPSMI dimansuhkan.. Apa yg paling menghairankan ialah mengapa keputusan itu tidak dibuat lama dahulu. Adakah persidangan awal mereka masing2 sebenarnya tidak bersetuju tetapi berdiam diri kerana keputusan terletak di tangan pak menteri pelajaran. Tambah kelakar apabila kerajaan mendedahkan kajian bahawa keputusan kajian terhadap PPSMI adalah negatif. APEKAAHHHHH!!? Setelah hampir 10 tahun pelajar kita merana dan ditipu dgn berita 'KEPUTUSAN MENINGKAT' di dada akhbar setiap kali peperiksaan awam, baru kebenaran hendak didedahkan?

Tapi biarlah. YG sudah itu kita lupakan sekejap. Berbalik kpd isu pemansuhan UPSR dan PMR.
Kerajaan sepatutnya menerangkan dgn jelas dahulu langkah2 seterusnya JIKA ianya dimansuhkan.
Kita sedia maklum betapa pentingya UPSR dan PMR, terutama dalam memilih pelajar cemerlang ke sekolah berasrama penuh(SBP) atau MRSM. baru2 ini terpampang di dada akhbar, cadangan Pak Muhyi supaya kemasukan ke SBP diadakan peperiksaan pemilihan... Wah.. Bernas. Tapi mari kita lihat masalahnya ;

  1. Nampaknya kerajaan dinaungan ***** ini mmg xpernah prihatin dgn masalah rakyat. Jikalau peperiksaan pemilihan dilaksanakan, berapa ramai yg akan mengambil bahagian. Masalah SEBENAR ialah kebanyakan pelajar kita TIDAK tahu pun kewujudan SBP. Ambil contoh pelajar bernama Harinn Hizhadi. Beliau tidak pun tahu kewujudan STAR,Ipoh sebelum tercampak ke sana. Hasil daripada perbualan dgn rakan2, hampir 78.9% peratus pelajar tidak tahu menahu tentang kewjuduan SBP. Justeru, manakah relevannya? Apa kerajaan tidak bimbang potensi pelajar cemerlang yg bakal dibazirkan hanya kerana kegagalan ketersampaian maklumat.
  2. PAk Muhyi juga ber*reason* dgn media bahawa ada pelajar yg tidak mahu ke SBP. Kenyataan ini sepatutnya tidak perlu disebut kerana mendedahkan 'kebijakan' beliau. Janganlah kerajaan kita menganggap anak kecik berusia 12 tahun ini ckup matang utk mmbuat keputusan samada mahu ke sekolah asrama atau tidak. Tidak kah terfikir kanak2 baya ini, keputusannya lebih byk dipengaruhi emosi drpd rasionalisasi.? Mungkinlah.. mungkin... Pak Muhyi hendak mendidik jiwa 'demokrasi' dlm hati diri anak2 kini.
  3. Kalau begitu pula, bagaimana dgn sekolah2 KLUSTER, SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI, DAN mcm2 lglah kelompok skolah. Adakah perlu diadakan peperiksaan pemilihan juga? Masalah yg terhasil ini sebenarnya wujud drpd mama no1 Pak Menteri juga. Jangan slhkan org lain.
  4. dan yg paling penting, sebab utama pemansuhan ini adalah bertujuan utk membuat 'ura-ura' bahawa sistem pendidikan Malaysia berorientasikan peperiksaan.. Haish.. Memanglah namanya disebut berorientasikan PEPERIKSAAN, tapi bukan PEPERIKSAAN masalahnya, tetapi silibus pembelajaran dan kaedah pengajaran, ditambah pula dgn pengurusan sekolah yg bermasalah sebenarnya. Ambil contoh peperiksaan A-LEVEL utk ke luar negara. Sistemnya, separuh utk tahun pertama, dan sambungan utk tahun kedua. Markah akan dicampur utk kedua2 tahun. Lihat pula PMR dan SPM. Apa kaitannya? Tiada langsung. Sekadar mmberi 'lesen' kpd pelajar utk ke SBP adalah. Persoalan utamanya ialdah, kerajaan bukannya patut memansuhkan sistem peperiksaan, tapi perlu mengkaji kelemahan pengurusan dan kaedah pembelajaran. Kita bukannya hendak melahirkan guru Pendidikan KEsihatan yg hanya tahu membaling bola utk dipertandingkan, ataupun guru Agama yg bercerita ilmu 'maturity' kpd anak muridnya. Dan bukannya melahirkan nazir yg datang ke sekolah bermusim, yg akhirnya ditipu dgn 'preparation' sedia ada. Tapi kita mahu sistem pendidikan yg melahirkan individu yg dilengkapkan dgn 'critical thinking', yg akhirnya lahir menjadi insan berkualiti.
Kesimpulannya mudah. Pelik benar kerana mana hilangnya otak mereka2 ini? Mungkin sudah dicemari, ataupun terlampau sibuk bermain politik hingga agenda utama mereka utk 'bekerja' utk rakyat dilaksanakan dgn berjaya. Nampaknya akan menjadi realitilah, 'Rakyat di'Utama'kan ..' utk menjadi bahan eksperimen.

Moga2 generasi kini berfikir lagi. Insyaallah.~

July 2, 2010

GC


I admit I am a little bit outdated. SOrry but GC was very cool!!
Ignore the foul language. Just be aware of the messages and great
presentation of him..!!

June 19, 2010

Till We meet again!!~

Arep, me, almaz, anati

*************************************************
I post this poem specially for my seniors in KY. Especially arep(seniorla sgt)....

I always tend to avoid great friendship
Because I know it will returns great suffering when the time comes
I always tend to escape heart-to-heart conversation
Because I know it will affect the lonely heart when the time comes
I always tend to start with nothing
Because I know empty spaces will be no more when the time comes
I always tend to forget everything
Because I know what it feels when the time comes
So you know my friend. The time has come. We will be separated for quite a long time. I know my friend. We will never get the chance again, to get the same memories, to preach the same activities, to struggle the same responsibility.
Then I learned my friend. That I was wrong since we first meet. I should never ever tend to escape from reality. It is obvious, friendship will always come along everything. If I can possibly relate friendship with PHYSICS; the conservation of energy.
‘Friendship can’t neither be created nor destroyed’
Because friendship always comes naturally with other elements
Quarrels, hates, arguments, jealousy, compatibility, hobbies, academics, movies, cries, fights,
In the end, friendship will still be the best conclusion

I would not say goodbye my friend
Because ‘bye’ is never good. It is a tragedy.
Instead,
Till we meet again . FRIENDS

June 4, 2010

Kentut berbunyi..?



'Eh si Harinn dgn ni _______ kan....'

'Wei ko tau x Aid dgn ___ dah kapel'

'Woo korg tau x Zarul ...'

*contoh*

Biasa dgr kan? Menarik kan? Kelakar? Bagus? Hobi siapakah? Rasanya ramai yg sudah dpt agak tujuan post kali nih. Betol! Berkisar tentang mengumpat! Atau perkataan moleknya; yg sering dijadikan alasan kaki2 mengumpat ni, mereka gelar 'gossip', supaya kedengaran lebih kurang dosa. Alahai Melayu. Bila mahu berubah? Sampai bila mahu bercakap belakang? Sebelum kita terjah golongan2 'pemusnah komuniti' ni, jom kita telah sedikit isi berkaitan mengumpat.

Sebenarnya kan, ada beberapa sbb yg menyebabkan manusia mengumpat. Kalau kita kecikkan skop kpd kolej yg saya belajar skrg, KYUEM, manusia2 ni sbnrnya kekurangan aktiviti yg menarik. Justeru alternatifnya mereka menjadikan mengumpat sebagai salah satu pengisi 'leisure time' dorg. Seperti yg sering dikatakan, 'the only entertainment here are friends'. Betol ke? Rasanya mereka yg tiada pegangan kpd tujuan hidup dan kekurangan panduan dlm melaksanakan aktiviti harian shj yg akan berfikiran begitu.

Mengapa?

Sbb kita sbrnya hanya diberikan 24jam oleh Allah SWT utk beribadah

' dan tidak Aku jadikan manusia kecuali utk beribadah kpd-Ku ..'

dan menjalankan tugas sbgai khalifah-Nya. Kawan sebagai penghibur, dan kawan sbgai 'bahan' hiburan mmglah tidak slh, tapi kalau kita jadikan itu sbgai SATU2 nya sumber, kecenderungan anda utk menjadi manusia kolot, tunggulah.

Berbalik kpd mengumpat, rasanya semua sudah sedia maklum betapa buruknya pengumpat itu di sisi Allah. Kan?

"Kecelakaanlah bagi setiap pengumpat lagi pencela"

- Al Humazah;1

Haa. Ini bukan saya yg ckp. Tapi kalamullah yg kita sentiasa bace.. Nak tambah lg ...

'Mengumpat itu sama dgn memakan daging kwn sendiri'

Ni pulak hadis yg pernah saya bace, Rasanya ramai juga tahu faktanya....

Tapi.............

Sedih sekali. Masih ramai umat manusia yg menjadikan mengumpat itu sbgai slh satu hobi mereka. Katanya bergosip.Tolonglah...mengumpat dan bergosip itu sbnrnya satu perbuatan yg sama. Kalau tidak pun bergossip itu pasti akan menjurus kpd mengumpat akhirnya. Mmg bagos kita menjaga tepi kain org, maknanya kita perihatin terhadap keadaan rakan komuniti kita, tapi bukan dgn berckp2 dibelakang mereka. Ketidakpuashatian, kebencian, dan pencelaan sbnrnya lebih baik dilontarkan 'face-to-face'. Ada berani?

Tambah menyedihkan ..

'leisure xtvt' ini dilakukan oleh org yg tidak sepatutnya. Mereka ini sepatutnya sedar perbatan terkutuk ini berdasarkan tanggungjawab yg mereka pegang, fahaman yg mereka bawa, kepimpinan yg mereka terajui. Menyedihkan bukan kalau org yg sepatutnya tahu perkara yg slh dan menerajui keteladanan ini yg melakukannya. Analoginya mudah;

Bayangkan sorg ayah dgn santai duduk di sofa tersygnya. Smbil menasihati anaknya supaya jgn merokok, sedangkan mulutnya rakus, menyedut asap Marlboro/Dunhill/Lucky Strike/Saat.... :P

Situasi yg mudah digambarkan.

Peliknya, kerana mereka ini mempunyai masa utk berbual tentang manusia lain, entahlah.

Adakah golongan ini tidak mengambil sedikit pun masa terluang mereka utk bermuhasabah diri. Sedangkan muhasabah diri itu lebih elok drpd solat dua rakaat.

Lagi kronik....

Apabila ada sesetgh manusia ini menjadi akrab perhubungan mereka kerana 'hobi' yg serupa nih. Mereka bertambah gah kerana mempunyai teman. Mestilah. 'It takes 2 to tango'. dan lg ramai lg bagus... Memanglah kan, kalau budak bola, rapat dgn budak bola, budak debat dgn budak debat, ... kalau budak mengumpat, dgn yg mengumpat jugalah. Masalahnya, golongan ini agak sukar dikesan dan memerlukan ketelitian yg tajam utk men'detect' mereka. Tapi jgn berasa selamat wahai manusia, kerana akhirnya, anda akan tertangkap juga, kalau bukan di ky, di dunia, dan yg pasti, di akhirat nanti. Tunggulah!

Dan akhir sekali

Agak kecewa apabila aktiviti ini sudah menjangkiti kaum Adam. Kalau dulu asal mengumpat sahaja kita tujukan kpd kaum Hawa, skrg, xtvt ini sudah tiada batasan. Mungkin inilah akibat globalisasi. :P.

Sedarlah wahai teman



'Tolong jaga tepi kain org, bukan dgn menunjuk kekotoran dan koyaknya, tapi dengan membntu mencuci dan menjahit'


Wallahu'alam.