Follow me on twitter!

Fans :D

Follow by Email

July 13, 2010

Tipu?



Macammane.. kalau semua benda yg kita lihat kat dunia ni tipu.?

Laptop ni tipu
Baju ni tipu
Rumah ni tipu
Pen ni tipu
Buku ni tipu
Henfon ni tipu

semua tipulah....

tak percaya?


“Dunia itu tiada lain hanyalah mata benda yang menipudaya” (Ali-Imran:185)



Mesti pening kepala kan nak mencari kebenaran yg tersembunyi. Iyalah,

kalaulah laptop ni tipu, macam mane yg tinggalkan? susahlah nak on9 tulis blog, ber'facebook' dsbi

kalaulah rumah ni tipu, mane la pulak nak tinggal? takkanlah nak kene duduk dlm gua mcm org zaman batu. Jadi Flintstone la pulak.

kalaulah buku ni tipu, habis tu apa yg akan jd bahan bacaan kita. macam mane pulak dgn ULAT2 buku yg hidupnya berlandaskan buku. Malaysia sudahlah parah tahap literasinya, ketinggalan pula. Kadar membaca seorg rakyat malaysia adalah 2 buku setahun. Parahlah mcm ni.

kalaulah henfon ni pun tipu, lgla........ mcm mane nk menghubungi rakan2 yg jauh. teman tapi mesra pulak mcm mane?

Baiklah.. Sbnrnye beralih kpd tujuan dan niat kita menggunakannya. Allah SWT menganugerahkan kita 'Freedom of choice'. Kita diberi peluang oleh-Nya menggunakan AKAL yg ada. Inilah juga yg bezakan antara anda dgn Paul si sotong,Mani si burung dan semuaaaa haiwan.

dan kita tidak dihukum berlandaskan apa yg kita guna, tapi bagaiman kita gunakan sesuatu.
tak pernah sekali pun dinyatakan bahwa Ba*i itu haiwan berdosa. tapi yg pasti memakannya adalah satu keharaman.


INGATlah. tipu yg paling bahaya ialah tipu daya SYAITAN laknatullah.. kerana ia telah berjanji, dan DIRESTUI Allah untuk menimbulkan segala tipu daya...

dan sesungguhnya Syaitan itu adalah musuh kamu yg nyata...


di akhirat nanti, kita yg akan dipersalahkan atas semua dosa. Syaitan akan berkata
'Aku bisik je, sape suroh die ikut~'


Al Hadiid : 20. Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah- megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.


6 comments:

Anonymous said...

"menghina atau mempermainkan saudaramu samalah seperti kamu memakan daging sendiri"awak dah buat saya marah.mungkin awak tak tahu kenapa tapi awak fikir2kanlah.kadang2 fb boleh menjadi terciptanya permusuhan.saya tengah belajar macam mana nak maafkan awak ni.sebab hati saya sakit sangat2 dengan perbuatan awak tu.semoga bila buka kolej nanti saya dah xmarah2 lagi kat awak.insyaALLAH

P-33D said...

ape kaitan KOMEN DIATAS dgan post kali ini..
haha..

Hiz'da said...

agak ah... huhu..
=_=;

nina mazlan said...

harinn,hak6,siapakah cik anon tu?haih.mcm2.blog ak pon bkn men lg cik anon komen.huhuhu.haa,akhrnya cuti ni,kluar pon post2 yg best cam dulu.yes3.harinn da kmbali.isk3..

like2 harinn =)

Ahmad Hamizan said...

blog ni tipu!
haha

virgo_blue91 said...

harinn:semuanya dusta belaka

erna:sabar2 lah ek...nak jalankan tugas bukan satu perkara yang mudah mesti ada halangannya tol x?