Follow me on twitter!

Fans :D

Follow by Email

September 8, 2010

'Sedare, boleh jumpa kat luar'. ~


Assalamualaikum.

Ini ada satu cerita. Mungkin menarik. Mungkin tidak. Bergantung kpd taksiran pembaca.


_______________________________________

Surau KLCC
8 September
2++pm

Mr H : Saudara, boleh jumpa diluar sekejap?

Terkedu sekejap. Kwn yg dtg bersama pun seolah pelik dgn permintaan
lelaki tersebut. Ketika ini, bermacam-macam perkara berlegar di fikiran.

Ade hutang ke?

Aku kacau awek org ke?

Terlangkah org sujud ke?

Begitu byk assumpsi dibuat, akhirnya saya memenuhi permintaan Mr H.

Keluar sahaja drpd pintu surau, Mr H terus mendekati..

Mr H : Assalamualaikum. Boleh sedara luangkan masa sebentar? 5 minit shj.

H : Boleh2... jom2 duduk..

Mr H : Begini kisahnya... Saya seorg musafir, dan juga saudara baru Islam, ...................
................ Pergi ke baitulmal ..................... Masjid ........................... Kad muallaf, mykad, beg
hilang......................... di halau .......................... Keluarga mmbuang saya .....................
Roman katolik ................................. Birokrasi Malaysia ****** ............... Jadi ambil inisiatif
sendiri.............

H : Ouh. Christian. Kebetulan saya ada byk sgt soalan berkaitan. Boleh tlg trgkan tentang konsep Trinity .... , ....... , .............

Mr H : We are being forced to accept something illogical..................
But not in Islam.. I discover Muhammad ............
However, the things that's happening to me give negative perception towards Muslims.
- kene halau di Masjid
- dilayan mcm org kelas kedua...
' Mereka ingat saya suka? Kalau saya balik ke kg halaman, rumah saya, saya ada kereta,
rumah............'
tapi saya pilih Islam. My family said, either Islam or family. I choose Islam...!


selepas 15 minit


H : Ok I understand. Now, what's your purpose for approaching us?


___________________________________________

Pertama sekali, marilah kita bersyukur, bg yg lahir-lahirnya sudah tertakdir kepada famili Islam. Kita tak perlu bersusah payah mencari Islam. Kerana 'title' sudah ada. Tetapi malangnya berapa ramai yg menghargai nikmat ini?

Nikmat Islam .

Nikmat Agama .

Berapa ramai antara kita yg berusaha mendalami agama yg kita dapat 'free free' ni?

Adakah kita menghayati?

perlukah kita mencari lagi?

persoalan ini saya timbulkan untuk kesedaran bersama. orang kata, sesuatu yg kita
dapat dgn sng, melepaskannya pun sng. Mungkin penghargaannya kurang.

Kalau dirujuk kpd cerita di atas, saudara baru kita itu telahpun dibuang keluarga.
Semuanya kerana Islam. kerana kebenaran. Demi kebenaran Ilahi, seorg
lelaki yg dulunya beragama Kristian Roman Katholik mengambil keputusan
untuk memilih kebenaran, meninggalkan nikmat dunia.

dan ...

dialog yg paling tidak akan saya lupa,

H : boleh saya tanya tentang Freemason?

Mr H : Boleh?

H : adakah mereka benar2 wujud?

Mr H : ya...

H : di Malaysia?

Mr H : ya.....

H : sejauh mana keaktifan mereka.

Mr H : they are moving......... but trying to make their move not very clear.......

they are coming.......




Menakutkan?


atau ...



biasa-biasa saja?



Ingatlah, jikalau permulaan kita seorg Islam, pengakhirannya
tiada siapa yg tahu lg.

Waallahu 'alam.

Moga kita ditempatkan dlm kalangan org beriman..



Selamat Hari raya .








11 comments:

Nina Mazlan said...

pak cik2,apa yg mr h tu nak?nak gtau jela sal hidup dy?Asal kat ko?bkn org lain?xpaham3 T.T

lotitude longitude said...

tu diah... ketua pengawas telah bersuara

a.kay said...

(Y)

Anonymous said...

ini post terbaik sedare.

Hiz'da said...

anon : thx doe.. juz share pengalaman.:)

a.kay : XD

lot : haha.. apebnde dow..

anre : ahaha.. cerita selebihnya sengaja dipotong atas sbb tertentu // :)

W M Najib said...

dia orang apa weh?
kirenya dia kerja apa skrng?

Hiz'da said...

indian .

musafir, mengganggur.

imanshah said...

saya tertarik dengan ayat..kena halau dari masjid, macam orang kelas ke-dua..

saya percaya benda tu berlaku, sesama islam pun kalau yg jenis jarang g masjid sesekali pg pun pandangan depa dah lain kat kita...

wallahua'lam, moga kita semua dilindungi nak!!

Anonymous said...

advice:put source when you post oldfolk tale story like this. aku bole je kate semalam aku jumpe paderi kate santa claus tu wujud+bukti...melayu sengal

Hiz'da said...

anon : LOL.. thx doe...sgt2 menghargai idea tuh.. tp nk source mcmner?klau based on experience?

xpelah kau nk letak ape2 pun. itu tujuan sbnrnya blog kan. letak post n biar org lain yg mmpunyai AKAL menilai sendiri. Insyaallah masyarakat kita ni xdelah terlalu bebal utk mmbezakan kbnrn dan kepalsuan.

Mohammad Aiman said...

wow..
pengalaman yg amat menrik!!
best giler..

anyway,
selamat hari raya!
maaf sume salah silap.
=)


p/s: check out my new blog.
http://aiman-pena.blogspot.com
insha allah mahu serius dalam berdakwah. =)